فیلم های روی پرده پردیس اطلس

فیلم های روی پرده هویزه

فیلم های روی پرده سیمرغ

فیلم های روی پرده پیروزی

فیلم های روی پرده آفریقا

فیلم های روی پرده قدس

مشهد سینما
  • وقتی فرهادی از همان تیتراژ حرفش را شروع می کند

    ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    تعداد نظر :(#)

    وقتی فرهادی از همان تیتراژ حرفش را شروع می کند


    یادداشتی بر سه گانه ی "چهارشنبه سوری" ، " جدایی نادر از سیمین " ، " گذشته "
    به قلم محمد مهدی توفیقی

  • وقتی فرهادی از همان تیتراژ حرفش را شروع می کند
    یادداشتی بر سه گانه ی "چهارشنبه سوری" ، " جدایی نادر از سیمین " ، " گذشته "
    به قلم محمد مهدی توفیقی
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    وقتی احمد همان نادر و نادر همان مرتضی است .
    وقتی مارین همان سیمین و سیمین همان مژده است .
    بدون هیچ اضافه گویی و به صراحت در همین ابتدا می گویم که فرهادی نابغه ی فیلمنامه نویسی ایران است .
    این را سه گانه ی "چهارشنبه سوری" ، " جدایی نادر از سیمین " ، " گذشته " به من اثبات کرد .
    سه فیلمنامه ی در هم تنیده شده و پیچیده ، سه فیلمنامه ای که مکمل هم هستند در عین اینکه به صورت مجزا هم دارای حرفهای زیادی هستند و هویت دارند .
    چهارشنبه سوری
    روایت مرتضی و مژده ، روایت زنی که به شوهرش شک دارد ، زنی که نگران تربیت فرزندش است ، فرزندی که در جامعه ای زندگی می کند و مرد به زنش به راحتی خیانت می کند ، جامعه ای که در آن چادر زنانش برایشان مشکل ساز می شود .
    چادری که یکبار باعث زمین خوردن موتور و یکبار باعث کتک خوردن زنی می شود . زنی که دچار سرگردانی و شک است و به مسائلی در مورد شوهرش پی برده است و شوهری که با دروغ سعی می کند همه چیز را پنهان کند و خیانتش مخفی نگه دارد .
    جدایی نادر از سیمین
    سیمین همان مژده است به گواه کپی ها شناسنامه در تیتراژ فیلم که با زیرکی نمایش داده می شود و مشکلات جامعه را فراگیر نشان می دهد . سیمینی که با خاطر اوضاع جامعه تصمیم به رفتن گرفته است و می خواهد فرزندش را در خارج از این جامعه تربیت کنید ، نگرانی که مشترک بین سیمین و مژده است .
    نقطه مقابل نادر است ، نادری که پدر را بهانه نرفتن کرده است ، به گواه سکانسی که می خواهد پدرش را به حمام ببرد و پای پدرش به دیوار گیر کرده است و نادر هم با فشار سعی می کند پدر را جلو ببرد . نادر می خواهد مبارزه کند ، می خواهد بجنگد ، با همه چیز با همین اوضاع بد جامعه از تنش با دخترش در مورد معانی فارسی کلمه ها تا گرفتن 200 تومان پولش در پمپ بنزین . نادر همان مرتضی است که حالا زنش را دارد از دست می دهد تا چیزهای بزرگتری را بدست آورد .
    و در این میان ترمه و سمیه گه قربانی دعواهای درونی و مشکلات جامعه هستند با آن سکانس تحسین برانگیز اوخر فیلم که چشم در چشم هم دوخته اند و یا غمی خاص یکدیگر را تماشا می کنند .
    گذشته
    مژده و سمین رسیده اند به ماری و مرتضی و نادر به احمد بدل شده اند . اینبار طبق همان چیزی که انتظار می رفت باید قصه در خارج از مرزهای ایران اتفاق می افتاد . جایی که محدودیت هایی که سیمین و مرتضی از آن فراری اند در آن وجود ندارد .
    فرهادی می خواهد بگوید ، بفرمایید ، محدودیت ها را برداشتیم ، حالا چه می کنید ؟ حالا چه اتفاقی می افتد ؟
    ماری در همان جامعه ای زندگی می کند که سیمین آن را نجات بخش می دانست و تمام تلاش خود را کرد تا به آنجا برود ، اما همین ماری در همین جامعه ی مثلا آزاد و نجات بخش چنان مشکلات عمیقی دارد که بدون شک حاصل برخی از همین آزادی هاست .
    گذشته سرشار از پنهان کاری است ، سرشار از گذشته هایی که پنهان شده اند و با روشن شدن آنها آرام آرام حقایق هم روشن می شوند .

    به طور کلی :
    این سه گانه حرف بزرگی برای گفتن دارد ، فرهادی به جنگ دروغ می رود و راستی و درستی را تبلیغ می کند ، فرهادی البته به شکل زیرکانه ای در هر کدام از این فیلم های حرف های دل خود و مردم را می زند ، تحلیل های سیاسی زیادی در مورد جدایی نادر از سیمین مطرح شده است که احتمالا آنها را خوانده اید و من به آنها نمی پردازم ، فقط به چند نکته بسنده می کنم که تا کنون به آنها اشاره ای نشده است :
    در سکانسی که نادر به همراه پدرش با ترمه و سمیه در حال فوتبال دستی بازی کردن هستند ، نادر دیالوگی دارد که می گوید :
    آقاجون مربیه نشسته رو نیمکت
    که اگر این دیالوگ را در کنار مباحث سیاسی مطروحه در مورد این فیلم بگذارید متوجه می شوید که نادر چرا با سیمین نمی رود ، مسئله ی نادر فقط پدرش نیست بلکه او برای مبارزه و جنگیدن بر سر عقایدش است که می خواهد بماند .
    البته فرهادی در چهارشنبه سوری و گذشته هم مسائل خاص مربوط به خود را مطرح می کند که هر کدام باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد .

    در پایان :
    معتقدم همچنان جدایی نادر از سیمین بهترین اثر فرهادی است و بعد از آن درباره الی ، گذشته ، چهارشنبه سوری ، شهر زیبا و رقص در غبار قرار می گیرند .

    محمد مهدی توفیقی
    1392/04/07
  • Share this article on the social networks

  • Your Name:

    Your Message:





کانال تلگرام مشهد سینما کانال اینستاگرام مشهد سینما
تجهیزات هتلی عطر روحانی تبلیغات

Copyright @ 2012 Mashhad-Cinema.All Rights Reserved /
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت طراحی وبسایت مهام