فیلم های روی پرده پردیس اطلس

فیلم های روی پرده هویزه

فیلم های روی پرده سیمرغ

فیلم های روی پرده پیروزی

فیلم های روی پرده آفریقا

فیلم های روی پرده قدس

مشهد سینما
  • یادداشتی بر فیلم THE AMAZING SPIDER-MAN

    ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    تعداد نظر :(#)

    یادداشتی بر فیلم THE AMAZING SPIDER-MAN


    در این مطلب بنا به درخواست شما دوستان،نگاهی خواهیم داشت به آخرین قسمت مجموعه فیلم SPIDER-MAN

  • یادداشتی بر فیلم THE AMAZING SPIDER-MAN

    نویسنده : حمیدرضا راشد سعیدی

    rashedsaiedi@yahoo.com

    از زمانی که خبر ساخت فیلم منتشر شد،انواع واکنش ها قابل مشاهده بود،آنچه که حائز اهمیت بود.پیش داوری های متعدد بود که روز به روز افزایش می یافت،برخی پیش از دیدن ساختش را ابلهانه خواندند و برخی تحسین کردند تا اینکه بالاخره اکران شد

    خیلی ها ایراد گرفتند که چرا از اول داستان آغاز شد،باید به سازندگان حق داد چرا که به خاطر بلایی که سم ریمی سرِ پایان آن سه گانه آورد،دیگر کسی نمی توانست ادامه ای بسازد و ناچار بود از اول آغاز کند،دقیقا مثل همان خیانتی که جوئل شوماخر در حق بتمن کرد و موجب شد که فیلم بعدی از سری بتمن،داستان را از اول بازگو کند

    حدود پنجاه درصد فیلم،معرفی کارکتر قهرمان است و اصلا زحمتی برای پردازش شخصیت منفی کشیده نشده.حقیقتا آزاردهنده است که با کمترین پیش زمینه برای شخصیت،او را وارد داستان کرده اند.

    کستینگ به کلی تغییر یافته ولی دردی را دوا نکرده،کماکان خلا های بزرگی به واسطه ی بازیگران در ایفای نقش حس می شود.گرچه بازیگران تمام سعی خود را کرده اند که متفاوت تر به نظر برسند

    اندرو گارفیلد که در فیلم شبکه های اجتماعی خوش درخشیده بود،نتوانست آنگونه که باید رنگ و بوی شخصیت را القا کند.حتی فیزیک بدنی مناسبی هم برای این شخصیت نداشت برای فن بیان و گویش خود نیز هیچ زحمتی نکشیده بود.دقیقا همان خلا هایی که هنگام بازی توبی مگوایر با آن مواجه بودیم.

    معمولا زن های جوان در هالیوود،تصور می کنند که صرفا باید به عنوان یک مجسمه ی زیبایی حضور یابند و فقط بازیگرانی موفق خواهند شد که خود بخواهند کمی بیشتر از یک تندیس چشم نواز باشند.کریستین دانست متاسفانه در حد همان مجسمه باقی ماند و با پایان آن سه گانه،به کل از یادها رفت ولی بازیگران جوان و خوش آتیه ی این فیلم یعنی اما استون،خود را برای پیشرفتی عظیم آماده کرده و کافی است بازی او را تماشا کنید تا متوجه شوید که آینده ی درخشانی در انتظار این بازیگر است.او به خوبی از پس وظایفی که شخصیت بر او واجب می کرد،بر آمده.

    حال نوبت نقطه ی حساس فیلم است،کارکتر منفی با شخصیتی دوگانه.مارمولک.اول از طراحی شخصیت باید کمی گله کنم.گرافیک کار به اندازه ای پایین بود که به راحتی میتواند در رده ی جلوه ی ویژه ی فیلم ها دهه ی 90 میلادی قرار گیرد(شاید هم قبلتر).سوال اینجاست که با وجود تکنولوژی های پیشرفته ی امروزی که تا حدی پیشرفته است که تشخیص انیمیشن را از دنیای واقعی روز به روز سخت تر می کند،چرا طراحی گرافیکی این شخصیت تا این حد مصنوعی و غیر قابل باور بود؟

    پیش از این هم گفتم که هیچ زحمتی برای طراحی شخصیت منفی این کار کشیده نشده،گویا مارمولک فقط برای این وارد داستان شده که در نهایت مردعنکبوتی بتواند بر آن غلبه کند،تقریبا استفاده ای از این شخصیت شد در حد یک اسباب بازی بود! امروزه در سینمای دنیا مبحث مهمی مورد عنایت هنرمندان قرار گرفته و آن«به تصویر کشیدن هرچه بهتر شخصیت های منفی»است.امروزه عناصر منفی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند تا عناصر مثبت،متاسفانه فیلم نتوانسته آنگونه که باید به پردازش این شخصیت بپردازد.

    ولی در این میان آنچه که تحمل این شخصیت را برای مخاطب ممکن می کند،بازی قابل قبول «ریس ایفانز»است.او که تقریبا می توان گفت آنچنان کار مشهوری در کارنامه ی خود نداشته،توانسته در اولین حضورش،توجه مخاطب را جلب کند.حالت درماندگی مقطعی شخصیت مارمولک را به خوبی هویدا کرده است

    موسیقی کار اثری است از «جیمز هورنر».شخصی که آثاری به یاد ماندنی همچون«تایتانیک»،«تروی»،«شجاع دل»در ذهن بسیاری از سینما دوستان نقش بسته ولی با کمال تاسف به هیچ وجه کارش در این فیلم قابل قبول نیست.موسیقی کار به حدی ضعیف است که در بخش هایی از فیلم(مخصوصا قسمت های درام و اکشن)به جای اینکه مخاطب را همراهی کند،محو می شود.

    فیلمنامه نویس سعی کرده که کاری متفاوت تر ارائه کند و برای این کار به مسائل مختلفی متوصل شده ولی متاسفانه فیلم هر چقدر جلوتر می رود،فیلمنامه کشش و جذابیت خود را از دست می دهد به طوری که گویا اواخر فیلم برای جمع بندی داستان به نخ و سوزن دست برده اند.کاشت و برداشت ها،فلش بک ها و دیالوگ ها نقاط ضعف فیلمنامه است.نقاطی که با کمی تامل می توانست به قوی ترین قسمت های فیلم مبدل شود.

    گرچه این نکته قابل توجه است که فضایی که در این فیلم ترسیم شده،قرابت بیشتری به دنیای اصلی مرد عنکبوتی در کتاب های کمیک دارد تا سه گانه ی سم ریمی.برای مثال می توان به حضور چشمگیر شرکت آزبورن در فیلم اشاره کرد که در داستان های کمیک،جزو نمادهای اصلی آن است

    تصور می شود که این اثر برای مارک وب به عنوان کارگردان کمی سنگین بوده و نتوانسته به خوبی از عهده ی کنترل کار برآید.صحنه های دراماتیک فیلم بسیار تصنعی بوده و اصلا زحمتی برای القای حس کشیده نشده.همینطور صحنه های اکشن و مبارزه ی فیلم هم خیلی ساده گرفته شده و به راحتی از روی آنها می گذرد،صحنه هایی که به راحتی می توانست موجب جذابیت فیلم شود تبدیل شده به سوهان روح و روان مخاطب.بقیه ی قسمت های فیلم،مثل مکالمه ها و... خیلی زود عنانش از دست کارگردان در میرود!در کل میتوان گفت که در جایگاه کارگردان نتوانسته به قدری که باید،تاثیر گذار باشد،کاری که سم ریمی در جایگاه خود به خوبی توانست در آن نمره ی قبولی بگیرد

    هر چند این فیلم به هیچ وجه فیلم خوبی نیست و همه می دانیم صرفا برای فروش ساخته شده و نه هدف دیگری و نمره ای که در سایت IMDB به آن تعلق گرفته واقعا باعث تعجب است،ولی دیدن این فیلم را فقط برای یکبار به شما پیشنهاد می کنم چراکه از این به بعد داستان مرد عنکبوتی را با همین عوامل در عالم هنرهفتم مشاهده خواهیم کرد.فیلم بعدی«مرد عنکبوتی شگفت انگیز»با همین کادر سازنده در مرحله ی پیش تولید است و برای اکران در سال 2015 آماده خواهد شد.

    دوستان لطفا نظرات خود را در رابطه با این یادداشت از اینجانب دریغ نفرمایید

    ***حقوق نشر این مطلب صرفا متعلق به حمیدرضا راشد سعیدی(نویسنده ی یادداشت)می باشد***
  • Share this article on the social networks

  • Your Name:

    Your Message:





کانال تلگرام مشهد سینما کانال اینستاگرام مشهد سینما
تجهیزات آشپزخانه های صنعتی تجهیزات هتلی عطر روحانی تبلیغات

Copyright @ 2012 Mashhad-Cinema.All Rights Reserved /
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت طراحی وبسایت مهام