فیلم های روی پرده پردیس اطلس

فیلم های روی پرده هویزه

فیلم های روی پرده سیمرغ

فیلم های روی پرده پیروزی

فیلم های روی پرده آفریقا

فیلم های روی پرده قدس

مشهد سینما
  • جشنواره فیلم فجر به یاری سینما مستند بیاید

    ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    تعداد نظر :(#)

    جشنواره فیلم فجر به یاری سینما مستند بیاید


    جشنواره سینما حقیقت در دوره هشتم از استقبال خوبی روبرو شد و در مقایسه با سال های گذشته پرفروغ تر به نظر می رسید. این مقوله نشان از اهمیت آثار مستند در میان فیلمسازان و مخاطبان خاص خود دارد.البته این استقبال بی ارتباط با سیاستگذاری های مختلف در این زمینه نبوده است.

  • درسال های اخیر نگاه نهادهای مرتبط به فیلم مستند حرفه ای تر شده و حمایت هایی گرچه محدود را نصیب این نوع مهم از سینما کرده است.

    جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز به عنوان بزرگترین رخداد هنری سینمایی کشور نگاهی ویژه به آثار مستند دارد و در دوره های اخیر با تغییراتی که در بخش مستند صورت گرفته این نگاه به سمت نگاه حرفه ای تر و ویژه تری سوق یافته است.

    ارتباط دو جشنواره فجر و حقیقت در خصوص حمایت از آثار مستند می تواند موضوعی باشد که فعالین این عرصه در خصوص آن به تبال نظر بپردازند.



    **فیلم فجر و سینما حقیقت با اهداف جداگانه

    (شهرام میراب اقدم) از فعالان مستندسازی معتقد است: با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر یک رویداد مهم بین المللی در سینمای ایران است باید جایی برای نشان دادن استعدادهای نوظهور در عرصه مستندسازی باشد.

    کارگردان(زنان در جنگ)با بیان اینکه بین جشنواره فیلم فجر و سینما حقیقت نباید رابطه ای وجود داشته باشد، افزود: این دو جشنواره کاملا مستقل از هم هستند که ماهیتی متفاوت دارند ضمن اینکه داوری های آنها هم از یکدیگر مجزا است بنابراین هر کدام باید به دنبال اهداف جداگانه در بخش مستند باشند.

    این مستندساز ادامه داد: با مستند(یک شب مهمانی) در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت داشتم که در بخش بین الملل جایزه گرفت و با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد.



    ** فیلم های مستند در سایه فیلم ها بلند هستند

    همچنین (محمود کریمی) از مستندسازان حاضر در جشنواره سینما حقیقت درباره بخش مستند جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره به دلیل اینکه ویترین سینمای ایران است همگان را علاقه مند کرده تا شاهد همه نوع اثر از جمله مستند در این جشنواره باشند در حالی که جشنواره فیلم فجر به نام کارگردان های مطرح، سوپراستارها و فیلم های داستانی است.

    وی افزود: فیلم های مستند در سایه این نوع فیلم ها قرار گرفته اند به همین دلیل هم خوب دیده نمی شوند و معتقدم اگر بشود کاری کرد که شان فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر بیشتر حفظ شود بسیار خوب است.

    کارگردان (زمان به وقت موسیو ستبون)، درباره روند مستندسازی در کشور نیز ادامه داد: البته برخلاف اینکه در گذشته تصور می شد که سینمای مستند دارد مخاطب خود را از دست می دهد در یک سال اخیر روند بسیار خوبی پیدا کرده است ضمن اینکه علاقه مردم به دیدن فیلم مستند نیز بیشتر شده و دلیلش هم شاید موضوعات زیاد خرج شده و تکراری و یا بی کیفیت در فیلم های داستانی باشد.

    کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فیلم های داستانی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند فیلم های بلند هستند بنابراین بهتر است تا برای بخش مستند هم فیلم های بلند حضور داشته باشند زیرا وجود فیلم های مستند نیمه بلند و کوتاه در این جشنواره معنایی ندارد.

    وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر با قدمت بیش از 30 سال ، جایزه اش بسیار ارزشمند بوده ولی بنیان آن فیلم های بلند داستانی است به همین دلیل فیلم های مستند در واقع روی پای خود ایستاده اند.



    ** فیلمسازان باید تعادل را رعایت کنند

    (داریوش یاری)از فیلمسازانی که در دو عرصه داستانی و مستند فعالیت می کند نیز در این باره معتقد است: یکی از عمده ترین مشکلاتی که در مورد فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر وجود دارد این است که متاسفانه این فیلم ها به خوبی مورد نقد و بررسی قرار نمی گیرد.

    وی افزود: منتقدان حاضرند شب تا ساعت دو نیمه شب برای فیلم های داستانی به برج میلاد بروند اما حاضر نیستند با دیدن دو فیلم مستند آنها را کشف کنند به همین دلیل هم مخاطبان فیلم های مستند کم هستند.

    این فیلمساز گفت : در بین منتقدین کسانی را داریم که ثابت کردند می توانند فیلم هایی را که در معرض له شدن قرار دارند ، با حمایت و درایت خویش نجات دهند .

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما به عنوان فیلمساز باید تعادل را رعایت کنیم و توجه داشته باشیم که جشنواره فیلم فجر جشنواره مستند نیست.

    وی اظهار داشت: مستندسازان انتظار دارند تا جشنواره فیلم فجر فرصت دیده شدن به فیلم های مستند را در همان پهنا داشته باشند. خوشبختانه امسال فیلم های مستند در کنار فیلم های داستانی قرار گرفته است که این امر اتفاق بسیار خوبی است زیرا در این صورت سینمای مستند هم می تواند تصمیم بگیرد و بداند که تا چه اندازه مخاطب دارد و تا چه اندازه می تواند بین فیلمساز و مخاطب دوستی ایجاد کند.



    ** باید فیلم های مستند هم تراز با فیلم های بلند قدم بردارند

    (محمد کارت) هم در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است 11 فیلم مستند از بین 120 فیلم به بخش مستند جشنواره فجر راه پیدا کند و تعداد آن محدود است بهتر است تا از نمایش خوبی برخوردار باشند و در سانس های اصلی نمایش داده شوند تا بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند.

    وی افزود: باید به متن ماجرا اهمیت داده شود و فیلم های مستند هم تراز با فیلم های بلند قدم بردارند و از نظر مخاطب در اولویت قرار گیرند.

    کارگردان(بختک) درباره ارتباط بین جشنواره سینما حقیقت و فیلم فجر نیز گفت: جشنواره سینما حقیقت جشنواره ای مستقل و متمرکز بر روی سینمای مستند است اما جشنواره فیلم فجر داستانی است. حال اینکه جشنواره فیلم فجر تنها مستندهای 60 دقیقه به بالا را می پذیرد و مورد توجه قرار می دهد.

    وی خاطرنشان کرد: فیلم های مستند با توجه به مدت زمان بلند شمایل مستند سینمایی را دارند که مخاطبین جشنواره فجر هم طالب این نوع فیلم ها هستند.

    منبع:ایرانا
  • Share this article on the social networks

  • Your Name:

    Your Message:





فروش فیلمها مشهد تخفیف فروش فیلمها فروش فیلمها

Copyright @ 2012 Mashhad-Cinema.All Rights Reserved /
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت طراحی وبسایت مهام