فیلم های روی پرده پردیس اطلس

فیلم های روی پرده هویزه

فیلم های روی پرده سیمرغ

فیلم های روی پرده پیروزی

فیلم های روی پرده آفریقا

فیلم های روی پرده قدس

مشهد سینما
  • تلاش برای رسیدن به روز روشن

    ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    تعداد نظر :(#)

    تلاش برای رسیدن به روز روشن


    نقد مشهد سینما بر فیلم اکران شده روز اول جشنواره فجر مشهد

  • از حسین شهابی شناختی ندارم ، راستش روز روشن را انتخاب کردم به خاطر دو چیز :
    1 – از تیزر کار خوشم آمد ، سوال برانگیز بود
    2 – حضور پانته آ بهرام و مهران احمدی مرا ترغیب کرد
    بلیط را در گیشه حدود ساعت 5 عصر تهیه کردم و ساعت 7 عصر به سینما رفتم .
    برخورد مسئولین برگزاری جشنواره خوب بود و امکانات هویزه را هم که همه میدانید ، نیازی به تعریف نیست .
    و اما خود فیلم :
    در ابتدای فیلم تماشاگر به نوعی آقای کیانی است ، کیانی شخصیتی است که مهران احمدی آن را بازی می کند ، او هم مثل ما چیزی نمی داند ، پانته آ بهرام ( نام کاراکترش را یادم نمی آید ) تمام اتفاقات و اینکه اساسا دنبال چیست را برای او توضیح می دهد و مخاطب هم به همراه کیانی متوجه همه چیز می شود .
    در ابتدای فیلم تقریبا تمام سوالاتی که ممکن است به عنوان حفره های فیلمنامه از آنها نامبرده شوند ، توسط کیانی پرسیده می شود و خانم بهرام هم به همه ی سوالات پاسخ می دهد . در واقع به طور کاملا مستقیم و گل درشت به تماشاگر به زور فهمانده می شود که قصه همان چیزی است که ما می گوییم و هیچ راهی وجود ندارد برای حل این مشکلات ، جز این چیزی که ما می گوییم ، و تو ای مخاطب بنشین و ببین ، به سوالات و ابهاماتت هم که پاسخ دادیم ، پس قصه را دنبال کن و به فکر چراها نباش .
    از این که بگذریم ، قصه کمی تکراری می زند ، حال و هوای فیلم هایی که این روزها در سینمای ما زیاد شده است ، مانند زندگی خصوصی آقا و خانم میم و بی خود و بی جهت و . . . از این دست فیلم ها زیاد است . طرح یک مشکل اجتماعی و در تنگنا قرار دادن قهرمان قصه و نشان دادن دقیقه ی 90 یک اتفاق مهم و چالش های پیش رو و در نهایت موفقیت . تمام . فیلم تمام شد ، آهای مخاطب برو بیرون از سالن ، دنبال چه چیزی هستی ؟ این فیلم دارای یک پایان باز است و تو را با تمام سوالاتت تنها می گذارد ، برو و با خودت فکر کن و خودت به جواب سوال هایت برس و پایان قصه را حدس بزن . این همه نشانه برای تو گذاشته ایم ، آنهم در ده دقیقه ی آخر فیلم ، چند دیالوگ ، یک سکانس نامفهوم و یک فال حافظ که حتی شعرش را با صدای پایین برایت پخش می کنیم تا گوش هایت را تیز کنی و خودت بهمی که چه شد . لااقل من که نفهمیدم پایان این فیلم چه بود و چگونه بی پایان ماند .
    این چه تبی است ؟ . . . نمی دانم .
    آیا قرار است همه ی فیلم ها جدایی نادر از سیمین باشند و همه ی فیلمنامه ها مشابه آثار فرهادی ؟
    آیا پایان باز یعنی اینکه مخاطب را با سوالهایش تنها بگذاریم ، آن هم بی هیچ نشانه ای .
    کمی بیاندیشم و پایان دهیم این سینمای نامقبول را .
    در مجموع می توان این کار را به عنوان اثر اول یک کارگردان ، قابل قبول دانست ، البته با کمی سازش و لطافت .
    به رسم خودم به این فیلم نمره می دهم ، از یک تا صد .
    به نظر من این فیلم در مجموع نمره 60 می گیرد .
    اما نکته مثبت اثر بازی فوق العاده زیبای مهران احمدی و پانته آ بهرام است ، که نباید از کنارشان به راحتی گذشت .
    پایان

    محمد مهدی توفیقی
    مشهد سینما
  • Share this article on the social networks

  • Your Name:

    Your Message:





کانال تلگرام مشهد سینما کانال اینستاگرام مشهد سینما
تجهیزات آشپزخانه های صنعتی تجهیزات هتلی عطر روحانی تبلیغات

Copyright @ 2012 Mashhad-Cinema.All Rights Reserved /
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت طراحی وبسایت مهام