فیلم های روی پرده پردیس اطلس فیلم های روی پرده هویزه فیلم های روی پرده سیمرغ فیلم های روی پرده پیروزی فیلم های روی پرده آفریقا فیلم های روی پرده قدس
۱۳۹۱/۱۰/۲۵
تعداد نظر :(#)
رضایی : جبران زحمات مادران
کارگردان «گهوارهای برای مادر» با اشاره به موضوع اجتماعی فیلم گفت: شخصا با این نگاه فیلم را ساختم تا سعی کنیم بخش کوچکی از زحمات مادران را جبران کنیم
«پناه بر خدا رضایی» مانند ساخته قبلیاش «چراغی در مه» نگاهی دینی در اثرش دنبال میکند . او اولین فیلم تاریخ سینمای ایران را در رابطه با بانوی طلبهای ساخته بانام «گهوارهای برای مادر» مهمترین دغدغه فیلمساز با الهام از کتاب مقدس قرآن و پرداختن به مسایل اخلاقی در این اثر دنبال میشود.
«پناهبر خدا رضایی» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره فضای قصه و روند تولید آن گفت: قصه «گهوارهای برای مادر» براساس تحقیقاتی که در موضوعات اجتماعی داشتم و سفرهایی که میرفتم شکل گرفت. همیشه قلم من دوربین عکاسیام است، سفرهای زیادی میکنم، در جامعه میگردم و به مضامینی دست پیدا میکنیم که مضامین تازه و بکری هستند. در حال حاضر نیز دو فیلمنامه با موضوعات بکر و تازه که تا به حال در سینمای ایران اتفاق نیافتاده است، آماده دارم.
وی در ادامه گفت: رفته رفته فیلمنامهای که در ذهنم شکل گرفته بود توسط حسین مهکام نوشته شد. فیلم، دارای داستانی اجتماعی شهری است که فضای تازه و متنوعی به لحاظ فیلمسازی برای خودم دارد.
* بافت معماری یزد در القاء آرامش فیلم به مخاطب مؤثر است
پناهبرخدا رضایی در ادامه درباره انتخاب لوکیشن فیلم در شهر یزد گفت: قصه پتانسیل این را داشت که در شهر یزد جلوی دوربین برود زیرا شهر یزد دارالعباده است و همخوان با موضوع فیلم ما است. بافت معماری که در یزد و جود داشت و حوزه علمیه مناسب بود تا آرامشی که قصد داشتیم با فیلم به بیننده هدیه شود در اثر جاری باشد چه به لحاظ محتوا و ساختار همچنین در لوکیشنها هم این آرامش وجود داشته باشد. حس معنوی معماری اسلامی در بافت معماری یزد بود و مرا جذب کرد.
کارگردان «چراغی در مه» در پاسخ به این سوال که آیا از ابتدا به یزد برای ساخت فیلم فکر کردید گفت: بعد از آماده شدن فیلمنامه، لوکیشنیابی میکردیم و به این نتیجه رسیدیم که یزد برای فیلم مناسب است البته بخشی از اوایل قصه در یزد میگذرد و در ادامه کاراکتر قصه رجعت میکند به تهران و در یک رفت و برگشت بین تهران و یزد است.
وی در ادامه گفت: فیلم از ابتدا پروانه ساختش به تهیه کنندگی و کارگردانی من صادر شد اما بعدها از یک دوست محترم محمد احمدی دعوت کردم تا به شکل مشارکت هر دو تهیه کننده باشیم و به اتفاق هم تهیه فیلم را برعهده داشتیم. در این فیلم سعی کردیم از بهترینهای سینمای ایران در پشت و جلوی دوربین بهره ببریم و همه عوامل در لحظه به لحظه انرژی مثبت میدادند و من کاملا شنوا و پذیرا بودم، مشورت میکردیم ایدههایی که در جهت و راستای فیلم بود استفاده میکردم.
رضایی در خاتمه افزود: شخصا با این نگاه فیلم را ساختم تا سعی کنیم بخش کوچکی از زحمات مادر را جبران کنیم قطعا در مقام جبران نیستیم و نمیتوانیم باشیم و حس و حال نگاه اخلاقی و انسانی به مادر دارد بسیار مهم است.