فیلم های روی پرده هویزه

فیلم های روی پرده سیمرغ

فیلم های روی پرده پیروزی

فیلم های روی پرده آفریقا

فیلم های روی پرده قدس

مشهد سینما
  • یتیم خانه ایران

    ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    تعداد نظر :(#)

    یتیم خانه ایران


    داستان این فیلم در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند.قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود


  • فیلم داستان یتیم خانه ای است که توسط افراد مذهبی و متدین اداره میشود و پس از فوت قیم و سرپرست اصلی مسئولیت این نوانخانه به قهرمان فیلم با بازی علیرام نورایی میرسد . چند بار دولت انگلیس که در آن زمان تسلط و تاثیر مهمی در روابط داخلی ایران داشتند غذا و آذوقه این یتیمان را غارت میکند و این بهانه ای میشود تا قهرمان فیلم که قبلا در جنگل با انگلیسی ها درجنگ بوده و زخمی به آنها زده است غیرتش به جوش بیاید و برای تامین این کودکان یتیم به مبارزه با انگلیسی ها و عمال ایرانی شان بپردازد .
    در این بین فیلمساز قصد روشن کردن چهره واقعی افرادی را دارد که در بین مردم ایران و در بازار و مطبوعات رخنه کردند و با مردم این مملکت نشست و برخواست میکنند ولی از جای دیگر کسب در آمد میکند. داستان فیلم بیش از این چند خط نیست و در طول فیلم بارها و بارها تعارض و مقابله قهرمان با این عناصر منفی فیلم را شاهد هستیم که بهانه های مختلف تکرار میشود و در این بین وضع مردم ایران روز به روز بدتر میشود و بیماری و گرسنگی جان میلیونها ایرانی را میگیرد
    این اثر هنری دارای پشتوانه استراتژیک قوی و هدفمندی مستحکم و انسجام ایدئولوژیک کم نظیری میباشد لکن به مقصود بازتاب نقاط مثبت و منفی این فیلم در راستای هر چه بهتر شدن صنایع هنری فیلم سازان محترم به نقد آن می پردازیم
    قطعا اولین نکته ای که با دیدن این فیلم به ذهن هر بیننده یا نقادی می رسد پیام های تند و بدون پرده این فیلم باشد ، که بدون استفاده از ترفند های هنری و سینمایی ، کاملا مستقیم و آشکار همانند گزارشی خبری از یک واقعه به مخاطب ارایه می شود
    نکته بعدی ضعف فیلمنامه این اثر می باشد که بدون شک هر هنرمندی را آزرده خاطر می کند
    اساسا این فیلم خط داستان ندارد و به نوعی می توان این اثر را به عنوان یک گزارش خبری از وقایعی دانست که در دوره ای ، پیرامون یک موضوع واحد (قحطی) اتفاق افتاده است . لذا انسجام داستانی نداشتن فیلم باعث می شود تا مخاطب نتواند ارتباط پیوسته و تأثیر پذیر با فیلم برقرار کند
    فیلم یتیم خانه ایران با توجه به موضوع آن که روایتگری از یک فاجعه بزرگ تاریخی می باشد ، انتظاراتی را باید بر آورده می کرد که متأسفانه مجال تأثیر گزاری را به راحتی در چندین نقطه فیلم از دست داد و نتوانست حد اکثر استفاده را از موقعیت های ممکن ببرد.
    به عنوان نمونه می توان به برخی صحنه های دردناک مثل لحظه حمله نظامیان انگلیسی به یتیم خانه و بیرون کردن کودکان از حجره ها و همچنین صحنه های خیل کثیر قربانیان کوچه و بازار و عظمت قبرستان های ایجاد شده اشاره کرد که در تمامی این صحنه ها به شدت انتظار می رفت که اوج احساس مخاطب را درگیر موضوع فیلم کند ؛ به عنوان مثال میتوان گفت برخورد نظامیان انگلیسی با کودکان می توانست خشونت آمیز تر باشد تا قدری از این مصنوعی بودن صحنه ها خارج شود یا اینکه با شیوه های فیلم برداری مختلف می شد جمعیت انبوه کشته های قحطی را با عظمتی بسیار بیشتر از جمعیت های چند صد نفری نمایش داد ؛ همانطور که در گزارشات داناهو افسر اطلاعاتی انگلیسی وقایع به تصویر کشیده شده است . در واقع یک پاراگراف از گزارشات داناهو به تنهایی می توانست نقطه اوجی در بعد احساسی فیلم ایجاد کند این پاراگراف به این شرح است: " اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتاده اند. در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کنده اند و یا ریشه هایی که از مزارع در آورده اند به چشم می خورد؛ با این علفها می خواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند. در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گود افتاده که دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی که نزدیک می شد می خزید و در حالی که نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس می کرد
    همانطور که میبینید تصویر سازی های این گزارش به تنهایی می توانست با مجموع تحریک احساسات این فیلم برابری کند ، لذا انتظار می رفت برای ارایه این گزارشات عجولانه از این نقاط کلیدی و حساس عبور نمی شد .
    در مجموع می توان بر آیند نقاط قوت و ضعف این فیلم را بدین شکل توضیح داد که فیلم از نظر ایده و انتخاب موضوع و انتخاب اسمی شایسته و گویا برای این فیلم که به درستی ایران را یتیم خانه ای مظلوم در دست پدرخوانده های نالایق معرفی میکند، دارای نمره قابل قبولی خواهد بود ولی از بعد هنری و دقت های سینمایی و حرفه ای به دلیل وجود نقص های فیلمبرداری ، جلوه های ویژه ، صحنه ها درام ، پیام های مستقیم و بی پرده فیلم و مسایلی از این دست ،نمی تواند رتبه بالایی را کسب کند.

    سید مرتضی موسویان
    کارگردان:
    ابوالقاسم طالبی
    تهيه کننده:
    محمدرضا تخت کشیان
    بازيگران:
    علیرام نورایی، فرخ نعمتی، انوشیروان ارجمند، بهار محمدپور، داریوش اسدزاده، علی شادمان، ایمان صفا،محسن حسینی، اکبر بهشتی، داوود مقدادی، مجید مافی، شهرام تیموریان، ملیکا شعبان، مهری آل آقا، برت‌جان‌کلن، برایان طرفه و برشن آنامند
    آنونس فیلم یتیم خانه ایران

    مشهد سینما
    زمستان ۹۵
  • Share this article on the social networks

  • Your Name:

    Your Message:





فروش فیلمها مشهد تخفیف فروش فیلمها فروش فیلمها